Behandelresultaten

Behandel

resultaten

Op deze pagina vind je het overzicht van onze behandelresultaten van het afgelopen jaar (2024). De grafieken op deze pagina zijn gebaseerd op de resultaten van 234 cliënten. Met deze gegevens willen we inzicht geven in de voortgang en herstel van onze cliënten. 

  • In het afgelopen jaar hebben we 286 cliënten behandeld en 204 intakes afgenomen. Van deze laatste groep mensen, hebben 126 cliënten (62%) een positief behandeladvies ontvangen.  
  • CQi staat voor Consumer Quality Index. Dit is een meetinstrument waarmee zorgaanbieders ervaringen van cliënten in kaart brengen. De vragenlijsten zijn ingevuld door cliënten en hun naasten. Cliënten geven de behandeling bij MBB Change het cijfer 8,5.
  • Als laatste is hiernaast een overzicht te zien van de hoeveelheid cliënten die we het afgelopen jaar in behandeling hebben gehad per leeftijdscategorie. Onze cliëntengroep bestaat dus grotendeels uit vrouwen tussen de 20 en 60 jaar.

Behandelduur

Op de x-as staat het aantal dagen dat iemand onder behandeling is en op de y-as het aantal mensen.

Hieruit is te concluderen dat de meeste mensen tussen de 150 en 275 dagen onder behandeling zijn. Waarbij ongeveer een derde van de mensen tussen de 175 en 225 dagen. Dit komt overeen met de beoogde behandelduur van zes maanden. 

Depression Anxiety Stress Scale

Hiernaast is een grafiek te zien die het verschil weergeeft van de depressie-, angst- en stresslevel van onze cliënten tijdens de intake en aan het einde van hun behandeling. 

De stippellijnen onderin weergeven de gemiddelde score van een gezonde populatie. De vaste lijnen weergeven de gemiddelde scores van onze cliëntengroep. De Depression Anxiety Stress scale is ingericht op schaal van 0-25. Iemand kan niet lager dan 0 scoren en ook niet hoger dan 25.

Kortom, onze cliënten ervaren na hun behandeling over het algemeen een flinke daling van hun depressie-, angst- en stresslevel. Er is nog een weg te gaan als je naar het gemiddelde kijkt, maar in ongeveer een half jaar behandeltijd, is dit een mooi resultaat. Een goede basis voor onze cliënten om zelfstandig verder aan te werken.

Rand36

Rand36 wordt veelvuldig gebruikt voor het meten van ervaren gezondheid of gezondheid gerelateerde kwaliteit van leven. Het instrument bevat schalen voor fysiek functioneren, sociaal functioneren, rolbeperkingen door fysieke of emotionele problemen, mentale gezondheid, energie, pijn en algemene gezondheidsbeleving. Een hoge score komt overeen met een betere gezondheidstoestand.

Ook hier staat de stippellijn voor een gemiddelde score van een gezonde populatie. De vaste lijnen weergeven het gemiddelde van onze cliëntengroep. Hier is dus te zien dat onze cliënten na een behandeling bij ons een stijging ervaren op het gebied van fysieke en mentale gezondheid. Daarnaast een flinke stijging in het sociaal functioneren. Aan het einde van de behandeling komen deze punten aardig dicht bij elkaar te staan; dit geeft stabiliteit aan. 

Evenals in de vorige grafiek, zijn onze cliënten na een behandeltraject er nog niet. Dat is ook niet de verwachting. Maar het behandeltraject laat zien dat ze weten waar ze aan moeten werken. Dit kunnen ze zelfstandig voorzetten. 

Eigen effectiviteit 

De General Self efficacy Scale betreft een vragenlijst die meet hoe iemand in het algemeen omgaat met stressoren/moeilijke situaties.

Bij de start van de behandeling scoort 9 van de 10 cliënten (97,7%) onder de norm wat betreft eigen effectiviteit/een gezonde populatie. Aan het einde van de behandeling scoort minimaal 2 van de 3 cliënten (66,7%) boven de norm. Dat zijn resultaten waar we erg trots op zijn.

Cliënttevredenheid

 

Cliënt
tevredenheid

 

Hiernaast zijn vier aspecten gemeten van de cliënttevredenheid. Dit hebben we gemeten via de CQi-vragenlijst. 

Bejegening: over hoe de cliënt de omgang met de behandelaren en het secretariaat heeft ervaren. Bijvoorbeeld of ze makkelijk contact konden leggen met behandelaren. 

Samen beslissen: over in hoeverre de cliënt kan meebeslissen over de behandeling en of er rekening werd gehouden met wensen van de cliënt.

Informatie behandeling: over de informatieverstrekking die wij geven voor en tijdens de behandeling. 

Uitvoering behandeling: over of de cliënt tevreden is over het behandelresultaat, en of ze zich serieus genomen voldoende tijdens de behandeling.

Verwijzers

Onze verwijzers komen uit verschillende invalshoeken.  Hoofdzakelijk ontvangen we verwijzingen vanuit huisartsen. Kan ook vanuit POH-GZZ, mits de aanmelding medeondertekend is door een huisarts of een psychiater.

Verder ontvangen we een klein deel cliënten vanuit medisch specialisten zoals een psychiater, specialist van een ziekenhuis, specialist ouderengeneeskunde of een arts van verstandelijk gehandicapten. 

Tot slot hebben we de overige verwijzingen samengebundeld onder ‘overige artsen’. Hieronder valt bijvoorbeeld:

  • Regiebehandelaar van de cliënt
  • Straatdokter
  • GZ-psycholoog
  • Bedrijfsarts